Nieuwsberichten

NHN roept horecaondernemers op om een signaal af te geven

Veldhoven | 11 november 2017

Nieuwe Horeca Nederland (NHN) is bezorgd over het afbreken van de cao-onderhandelingen die Koninklijke Horeca Nederland (werkgevers) en FNV Horeca en CNV Vakmensen (werknemers) voerden. De nieuwe brancheorganisatie roept eigentijdse horecaondernemers op een signaal af te geven dat zij goed werkgeverschap, en dus een eigentijdse cao voor alle horecamedewerkers, van eminent belang vinden. “Het lijkt er sterk op dat KHN zijn verantwoordelijkheid niet durft te nemen. NHN vindt dat bij goed werkgeverschap een goede cao hoort, waarmee de sector haar positie als werkgever op de arbeidsmarkt kan gaan verbeteren. Wij roepen ondernemers die dit ook vinden op zich bij onze nieuwe organisatie aan te sluiten om een signaal af te geven richting KHN.”

Na grote druk van zowel werkgevers als werknemers startte KHN dit voorjaar na een lang cao-loos tijdperk nieuwe onderhandelingen. Dat het al zo snel tot een breuk komt, verbaast initiatiefnemer Frans van Rooij van Nieuwe Horeca Nederland niet. “Het lijkt wel of de onderhandelaars van KHN de boel bewust hebben laten klappen om zo het omzetten van het arbeidsvoorwaardereglement (AVR) naar een cao te kunnen doordrukken. Mij bekruipt het gevoel dat dit deels gebeurt uit eigenbelang. In elk geval is het wel heel toevallig dat de breuk kort na 1 oktober komt, want dat is de uiterste datum dat leden van KHN moeten beslissen over hun lidmaatschap voor het nieuwe jaar.”

Signaal afgeven

NHN roept werkgevers in de horeca op een signaal af te geven door zich als aspirant-lid aan te sluiten bij de nieuwe brancheorganisatie. “Leden van KHN die willen overstappen, betalen bij ons voor 2018 geen lidmaatschapsgeld, waardoor geen dubbele kosten worden gemaakt. In 2018 is men dan lid van twee verenigingen en kan een ondernemer voor 1 oktober 2018 een keuze maken met welke vereniging hij/zij verder wil.” Normaliter kost het lidmaatschap van Nieuwe Horeca Nederland 395 euro per jaar. Betalende leden van vakvereniging ProFri, waaruit NHN ontstond en daarnaast geen lid zijn van KHN, hoeven alleen het verschil te betalen tussen het ledentarief van ProFri en NHN, een bedrag van 120 euro. “Als NHN-lid kun je gebruikmaken van een helpdesk. Vijf dagen per week kan een team van adviseurs benaderd worden voor tips en advies en met vragen over bijvoorbeeld de cao waarvoor we ijveren,  verzuim, verlof, lonen en wettelijke regels. Denk ook aan arbeidsjuridisch advies en het opvragen van standaard documenten zoals arbeidsovereenkomsten, regelingen, protocollen en brieven. Natuurlijk gaan we ook zorgen voor de nodige ledenvoordelen”, vertelt Van Rooij.

Andere tijden

Van Rooij stelde al eerder dat de gesettelde belangenbehartigers er niet in slagen oplossingen te bieden die recht doen aan de moderne horeca. “Het lijkt wel of men alles wil houden zoals het vroeger in de traditionele horeca was.” De initiatiefnemer van NHN zegt verder:  “Niet alleen bij frituurbedrijven, maar in de hele fastservicebranche en de rest van de moderne horeca leeft de behoefte aan een eigentijdse cao . De horeca verandert revolutionair.  Denk hierbij aan fastfoodrestaurants, fast casual restaurants, burgerbars, maaltijdbezorgers, wereldrestaurants, boutique hotels en andere nieuwe bedrijfsconcepten. Het is de hoogste tijd dat we de arbeidsvoorwaarden aanpassen bij alle veranderingen in de horeca en foodservice. Goed zorgen voor de medewerkers is een onderdeel van goed werkgeverschap in de horeca.”

 

NHN staat voor ethisch ondernemerschap en goed werkgeverschap in de eigentijdse horeca. Aspirant leden worden pas toegelaten als volwaardig lid nadat is vastgesteld dat aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Voor vragen en een verdere toelichting kun je contact opnemen met het secretariaatskantoor van Nieuwe Horeca Nederland in oprichting.